Wednesday 1 April 2009

Elegy - festin actoricesc

Elegy – Dying Animal povesteste o iubire curata, naiva, tinereasca intre scriitorul/profesorul universitar David Kepesh (Ben Kingsley) si studenta sa Consuella Castillio (Penelope Cruz) cu 30 de ani mai tanara ca el. Doar ca cei doi sunt perfect constienti de diferenta dintre ei si se tem, cel putin David, de consecintele deciziilor pe care le iau.

Filmul straluceste, in principal, prin personajele prezentate clar si jucate excelent de cei doi mari actori, si practic, nu are nevoie de altceva.

David Kepesh, scriitor consacrat si profesor universitar, este un don Juan imbatranit, singuratic care isi pastraza farmecul si inca mai are succes. Este divortat, cu copii si a trecut prin patul a peste 50 de femei.

Ea, Consuella, la cei douazeci si ceva de ani, a avut doar cinci iubiti, dintre care doi au fost cei mai buni prieteni din copilarie. Traieste prima dragoste cu David, si da dovada de o maturitate nespecifica varstei.

 Intalnirea cu Consuella renaste in David un sentiment pe care el l-a uitat demult: dragostea. Chiar daca scopul sau initial a fost doar sexul, ea devine muza lui, il readuce la viata, fapt care il terifiaza, mai ales cand ea il intreaba daca isi poate inchipui restul vietii impreuna. Toate convingerile sale sunt aruncate in aer, lafel si increderea in sine, iar viata pare sa urmeze alte reguli. Nici macar “prietena sa de pat” nu-l mai poate aduce cu picioarele pe pamant, ci mai rau, il face sa-i fie mila de propria persoana. La varsta sa inaintata, David se regaseste in fata intrebarilor pe care si le punea cu atata usurinta acum 30 de ani, cand era un tanar fermecator si de succes, si la care raspundea atat de usor. Doar ca acum, raspunsurile s-au schimbat ca si cel care adreseaza intrebarile.

Consuella, pe de alta parte, este fascinata de David, de atitudinea sa gratioasa, de idolatrizarea ei, de aprecierea lui pentru ea ca pentru o opera de arta. Se lasa atrasa in mirajul dragostei perfecte pe care i-l ofera David, dar este destul de matura sa constientizeze situatia si are puterea sa se detaseze de euforia dragostei si sa gandeasca “limpede”. Sentimentele sale sunt pure, inocente si nu ezita sa le expuna in fata lui David.

 Adevarata drama o traieste scriitorul, care, cu toata experienta sa de viata si cu tot succesul pe care l-a avut, este un om singur, parasit de sotie si renegat de fiu. Se simte total dezarmat in fata deciziei de a nu mai fi singur, in fata iubirii neconditionate a Consuellei, doar din cauza preconceptiilor care l-au ghidat pana acum. Isi recunoaste goliciunea sufletului si ca toata viata nu a facut altceva decat sa-si nutreasca intelectul si nevoile carnale.

 O neasteptata schimbare de situatie (nu, nu e un atac terorist sau vreo sleahta de vampiri), da o cu totul alta tonalitate filmului, re-amestecand “cartile”/sentimentele si plasand filmul la un nivel calitativ superior.

Replica favorita:

David: “Old age sneaks up on you and the next thing you know you’re asking yourself... how is it posible for me to still be involved in the carnal aspects of the human comedy?”

David: “On the nights she isn’t with me, I am deformed...”

Scena Favorita:

Intalnirea scurta dintre cei doi din clubul de dans.

No comments:

Post a Comment